fredag 30 november 2018

Öppna dörrars pedagogik

Under projektet har vi arbetat med att skapa mångsidiga lekmiljöer och tanken om att skapa en mångsidig helhet i hela huset har väckts. Några av våra daghem har redan tidigare arbetat med "öppna dörrar" och på ett daghem startade denna process i och med Lockande lärmiljö projektet. På detta daghem var rummen tidigare väldigt identiska med billek, bygglek, hemlek m.m. och grupperna arbetade skillt för sig.  Nu är målet att samarbeta över gruppgränserna och skapa en mångidig helhet på hela daghemmet. Barnen har tillgång till alla rum och till allt material och har möjlighet till att skapa vänskapsrelationer över gruppgränserna. Rummen är indelade på följande sätt:

1. Rörelserum
2. Ateljé och fingerfärdighet
3. Sensoriskt rum
4. Forskarhörna och bygg-och konstruktionslekar
5. Drama och musiklek
6. Butikslek och kognitiva lekar
7. Språkstimulerande rum


För att få "öppna dörrar" att fungera måste personalen och barnen vara medvetna om vilka regler som finns och ha samma regler samt förbida sig till att arbeta på detta sätt. Öppna dörrar kräver övning både för barn och för vuxna förrän arbetssättet fungerar smidigt. Det är även viktigt att tänka på säkerheten. Varje barn har en egen "bas" där de mjuklandar då de börjar i småbarnspedagogiken och där guppen samlas för samling och måltider.

Bild: Pixabay.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar