fredag 23 november 2018

"De bara råddar och river ner"

Under många av mina daghemsbesök har vi diskuterat den stökiga fysiska omgivningen. Barnens lek är att föra saker till ett annat rum, riva ner saker och samla saker i korgar och väskor. Då det är dags att städa undan hittas inte hälften av sakerna.. Ett annat problem jag stött på är att vuxna lämnar saker efter sig vilket gör omgivningen oredig då sakerna är på fel ställe. Det är lätt att bara ställa ner saker på ett bord och sedan glömma dem där. Ifall 10 personer gör detta är utrymmet snabbt en enda röra. Tillsammans med personalen har vi funderat lösningar till detta och här får ni ta del av våra tankar:

1. Ha en lämplig mängd saker tillgängliga. Varje lek måste utvärderas skillt; hur många tallrikar och muggar behövs i hemleken? Hur mycket byggklossar ska det finnas? Hur mycket leksaker som är lämpligt varierar från grupp till grupp.

2. Ha tydliga platser för alla leksaker t.ex. med att ha bilder på hyllor och lådor. Både ordinarie personal, vikarier och barn ser snabbt vart saker hör. På ett daghem tänkte personalen städa upp förrådet och placera leksakerna färdigt i lådor med bilder på för att lättkunna byta ut en lek då barnen intresserar sig för något nytt.


3. "De yngsta barnens lek är att rådda och det enda problemet är de vuxnas attityd". Mycket är fast vid personalens attityd, ser vi barnens lek som råddande eller ser vi leken som undersökande. Den vuxnas roll är viktig i städningen och vi kan göra städningen till en rolig aktivitet. Spela städmusik medan ni städar eller ring i en klocka då det är städdags istället för att ropa ut "nu ska alla städa!".


4. För att underlätta att sakerna hålls i rätt rum funderande personalen i en grupp på att färgkoda de olika rummena samt leksakerna som hör till rummet. T.ex. allt rörelsematerial är grönt, bygg - och konstruktionsleksaker röda osv enligt rummens färger. Tanken med färgkodningen var att det är lätt att byta ut leksaker utan att alltid printa ut en ny bild som man limmar på lådan.

5. Balans mellan strukturerad och ostrukturerad omgivning. I miljön ska det finns lämpligt med struktur och tydlighet för barnen men inte så mycket att leken och fantasin begränsas. T.ex. ifall barnet behöver en bil som telefon i hemleken ska barnet få föra bilar till hemleken.

6. För vuxna är det även viktigt att sakerna finns på sina rätta platser för att inte behöva springa runt hela dagiset för att leta en sax eller Ipad. Alla måste förbinda sig till att städa undan efter sig, det underlättar vardagen betydligt. Förrådsutrymmen måste organiseras så att det som används ofta är lättillgängligt och snabbt tillhands.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar