tisdag 11 december 2018

Digitala verktyg i lärmiljön


Ett av småbarnspedagogikens uppdrag är att stöda utvecklingen av barnens digitala kompetens och multilitteracitet. Dessa kompetenser behövs i vardagen, för kommunikation mellan människor samt för delaktighet i samhället. (Grunderna för planen för småbarnspedagogik, 2016) Inom småbarnspedagogiken bekantar sig barnen med digitala verktyg och ges möjlighet till att tryggt testa hur olika apparater fungerar. Ljusbordet är en av våra tekniska apparater som är i flitig användning t.ex. för att skapa konst, bygga med geometriska figurer och genomskinliga brickor samt för att undersöka olika saker som t.ex. växter.

Konst gjort av geometriska former på ett ljusbord

Övriga apparater vi aktivt använder är Ipad och projektor. Våra iPads har en ”gripcase” som gör Ipaden lätthanterbar och fodralet är stötdämpande. Projektorerna vi använder är bärbara och de flesta är trådlösa för att de lätt ska kunna flyttas från plats till plats. Med att koppla Ipad:en till projektorn blir det en helt annan upplevelse. Bilder och videon som projiceras på väggen kan föra oss till djungeln eller till Borgbackens berg och dalbana. Med projektorn kan även alla barn samtidigt ta del av dokumentationer och reflektera kring bilderna. Barnen handleds till att upptäcka tekniken i omgivningen och att lära sig en trygg och mångsidig användning av maskiner och apparater.
En "gripcase"

Många är ännu skeptiska över användningen av Ipad i småbarnspedagogiken eftersom många barn sitter mycket framför tv:n och Ipad hemma och skärmtiden blir då väldigt lång. En vanlig missuppfattning är att Ipad är till bara för att sitta och spela. Det är viktigt att komma ihåg att Ipads och lärplattor ska i småbarnspedagogiken användas på ett annat sätt än hur familjerna vanligtvis använder dem hemma. Det ska finnas ett lärande syfte bakom allt det som görs. Man kan t.ex. ringa ett skypesamtal till ett daghem från ett annat land, gå på skattjakt med QR-koder eller fånga simmande fiskar eller bollar som projiceras på väggen, beroende på vilket tema eller vilka mål gruppen arbetar med just då. Då de digitala verktygen används rätt tillför de någonting till småbarnspedagogiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar