torsdag 8 november 2018

Kom och lek, utforska och upptäck med mig!

Vad ser du på bilderna nedan? Granna färger? Leksaker och material som lockar till utforskande och upptäckande? Utrymme för rörelse och lekar som tar plats. Tjaa...


Detta är vad barnen ser då de stiger in i rummet. Stolar, bord och andra möbler. Det måste ju se ut som ett rum fyllt med hinder tänker jag. Var finns utrymmet för lekar som tar plats? Alltid är ett bord i vägen. Hur kan vi lösa detta problem? Barnen äter många måltider på dagis, så visst, bord och stolar behövs också. Jag vet att det finns mångsidigt och inspirerande material i alla dessa rum eftersom de är bekanta för mig, men hur kan vi göra rummet lockande för barnen? Att de brinner för att få börja leka just i detta rum då de kikar in från dörröppningen.

Nu uppmanar jag er alla att imorgon ta på er "barnglasögonen" och observera rummet från barnets höjd. Ta barnen med i utvärderingen av rummet och fråga dem hur de skulle villa att rummet ser ut och vad de vill göra i rummet. Inbilla er att rummet är tomt. Hur skulle ni möblera rummet? Hur skulle ni placera leksaker och material?  Skissa upp era idéer på ett papper och våga prova! Skapa en miljö som signalerar "kom och lek, utforska och upptäck med mig!"

Foto: Pexels.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar