fredag 16 november 2018

Projektpedagogik

Enligt "grunderna" ska utgångspunkten för lärandet vara barnets tidigare erfarenheter, intressen och kunskaper. Teman som bearbetas i verksamheten kan utgå från barnens nyfikenhet, lekar eller samtalsämnen. (Grunderna för planen för småbarnspedagogik, 2016)

Projektbaserat lärande eller temabaserat lärande är ett arbetssätt där just dessa aspekter är i fokus. Verksamheten utgår ifrån barnens frågor och undersökande. Tiden för ett projekt är obegränsad och projektet avslutas då barnens intresse avtar. Inom samma barngrupp kan många olika projekt pågå samtidigt. Projekten kan vara ingående eller bara ett ytskrap av någonting t.ex. spindlar, vatten eller superhjältar. På en enhet arbetade gruppen med temat Tass Patrullen (Ryhmä Hau) eftersom det var ett allmänt samtalsämne bland barnen och så gott som alla barn i gruppen var intresserade, eller blev intresserade, av temat. Temat började med att barnen fick ett brev av Tass Patrullen och längs hela projektet skrev barnen brev till Tass Patrullen och fick brev tillbaka.

Breven innehöll olika uppgifter bl.a. samarbetsuppgifter och konfliktsituationer bland hundarna som skulle redas ut
Lärmiljön förändrades m.h.a. bilder, Ipad och projektor samt annat smått tillbehör. Förändringarna var små för pedagogerna men betydelsefulla för barnen och lockade barnen till nya lekar. Barnen valde Tass Patrull färgläggningsbilder som printades ut och hade disco till Tass Patrull musik.  Med hjälp av Ipad och projektor projicerades Tass Patrull bilder på väggen. Tass Patrull spel spelades, t.ex. memory och olika pussel. Personalen gjorde Tass Patrull ansiktsmasker som var väldigt populära i leken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar