Till de försvårande rollerna räknar Johnson m.fl. oinspirerad, regissör och omdirigent, medan de möjliggörande rollerna inkluderar åskådare, scenansvarig, medspelare och lekledare. Att vara en möjliggörare för lek innebär att stödja och assistera barnen med målet att barnen, inte vuxna, bibehåller kontrollen över leken. Leken är på barnens villkor och den vuxna involverar sig endast på barnens (verbala eller icke-verbala) initiativ. Det är en balansgång som förutsätter lyhört observerande av de vuxna för att kunna avgöra när det är lämpligt och hur man på bästa sätt kan berika leken. I rätt läge kan vuxna genom sitt agerande uppmuntra barn att utveckla tankegångar, lösa problem eller hitta alternativa lösningar, medan samma agerande i en annan situation kan leda till att leken störs eller rent av avbryts.
Förutom de vuxnas
agerande så är det flera andra faktorer som kan fungera som möjliggörande eller
försvårande i barnens lek. Det kan handla om lekro eller i vilken mån dagsrytmen
på daghemmet ger möjlighet till eller försvårar för långvariga lekar,
möjligheten att fortsätta med samma lek, vilka principer man har för
undanstädande osv. I utgåvan Leikki astuu varpaille funderar man bland
annat kring:
- huruvida
kreativiteten i leken ökar ifall man ser över regler och rutiner som kan
försvåra leken...
- hur man kan
möjliggöra vuxnas deltagande i leken under dagens lopp...
- om det
finns tillräckligt med tid och rum för leken...
- är de vuxna
villiga att frångå strikta vardagsrutiner...
Källor:
Ivrendi
(2017). Early childhood teachers’ roles
in free play. Early Years; An International Research Journal.
Johnson,
Christie & Wardle (2005). Play,
Development, and Early Education. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar