Vad kan känneteckna en kvalitativ lekmiljö?
- Leken
har tid att fördjupas, ju äldre barn desto längre tid.
- Varierande möjligheter och teman för lek, ju äldre barn desto mer variation.
- Barnen
bjuder in de vuxna i leken och vet att de vuxna är tillgängliga för leken.
- Vuxna
svarar på barnens initiativ och tar även själva initiativ till lek.
- Balans
mellan fri lek och aktiviteter med vuxna (50/50)
- Ett
medvetet arbete med lek- och lärmiljö (arbetsfördelning, observation,
arrangemang)
Skapandet av stimulerande lekmiljöer
Winther-Lindqvist menar att leken måste få vara en primär aktivitet för barnen istället för att vara något som
sker mellan andra aktiviteter. Genom att erbjuda stimulerande miljöer för olika aktiviteter ger vi barnen bättre möjligheter att fördjupa och utvidga leken. Det handlar om en miljö där vi aktivt har funderat kring vilka material och redskap som erbjuds, att det finns utrymme och tid för leken osv.
Vi kan stöda barnens lek på många olika
sätt och en lekfull attityd hos vuxna uppmuntrar barn till lek. När en
vuxen finns där och inspirerar och observerar leken förebyggs konflikter och
genom interaktion med vuxna lär sig barnen de färdigheter de behöver för att
leka tillsammans. Barn som inte leker kan behöva den vuxnas stöd i leken
för att lära sig sociala spelregler, utveckla sin sociala kompetens eller för
att samla erfarenheter och inspireras. För att underlätta just det presenterade Winther-Lindqvist det gemensamma lekmanuskriptet som beskrivs i korthet i kommande stycke.
Lekmanuskript
För att som vuxen hjälpa barn med i leken, stöda barnen i leken och för att bidra till
att fördjupa och variera leken har ett lekmanuskript utarbetats i Danmark. Utgående
från vad som intresserar barnen i gruppen gör personalen upp en ram för lekens
handling, roller och repliker, rekvisita osv. som kan hjälpa barnens idéer och
påhittande för att föra leken vidare. Ett försök till en översättning av det danska lekmanuskriptet hittas under fliken Material.
Källor: Ditte Winter-Lindqvists föreläsningsmaterial
kompletterat med motsvarande material härifrån: http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Praesentationer/Konferencer/0-6_aarige_boerns_institutions-_og_hverdagsliv/Ditte_A._Winther-Lindqvist.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar