av
Amelie Lund,
föreståndare vid Tallbo daghem
Vi är många som har gått
in i våra daghem med nya ögon och som då har behövt se på våra lärmiljöer ur
barnens perspektiv. Jag är säker på att våra daghem är fulla av möjligheter,
där vi kan erbjuda barnen mångsidighet och variation på deras villkor. Vi
kanske inte alltid ser möjligheterna, men jag är säker på att barnen gör det.
Skillnaden mellan vuxna
och barn är att barn har färre erfarenheter. Erfarenheter som formar oss,
erfarenheter vi lär oss av och erfarenheter som har en tendens att stänga in
oss i en låda. Den där lådan som det är så svårt att tänka utanför.
Klara Dolk beskriver en
lek i sin avhandling, bångstyriga barn -
makt, normer och delaktighet i förskolan, där några barn befinner sig i
hemvrån.. Ett av barnen inleder den gemensamma leker med att säga “Jag ska
vara tjuv iallafall”. De andra barnen instämmer och Judith säger “Axel,
jag är också rånare och jag rånade en visp”. Så var leken igång…
Melvin hämtar två dockor som han ska ‘råna’ och ropar ”jag
slänger dom i fängelset!”. Han stoppar dockorna i en dockvagn, kör upp vagnen
på den lilla scenen som finns i rummet och slänger ut dockorna ur vagnen.
Judith säger ”Jag har rånat jättemycket nu. Nu går jag till mina tjuvkompisar,
hej hej, jag har rånat massor”. Rånarleken blir allt mer uppsluppen och efter
en stunds rånande föreslår Judith att tjuvarna ska ha sitt hem på scenen där
alla saker är.
De släpar bänkar, stolar och bord från hemvrån till deras nya
”tjuvhem” på scenen och till slut ropar Judith ”Det är nästan tomt här!”
Efter en
stund kommer pedagogen Malin in i rummet och efter en stunds argumenterande med
barnen över varför hemvrån är tom och om de inte kan flytta tillbaks sitt
tjuvhem avslutas samtalet;
”Men det där är vårt eget hem!” Barnen börjar klättra ovanpå
högen av saker och Malin utropar ”Men hörni! Jag tror faktiskt att vi får ta
undan lite grejer”. Hon börjar plocka undan och efter några tillsägelser börjar
barnen motvilligt hjälpa till.
Orsaken till pedagogens
agerande kan vara många, och tanken är inte att på något sätt tala för eller
emot pedagogens val att börja städa undan. Men vi kan se på situationen som den
är beskriven och fundera över lärmiljöns tillgänglighet, samt hur den påverkar
lekens möjlighet. Jag menar att tillgänglighet är så mycket mer än det vi kan
se.
En tillgänglig miljö kan
vara det på flera plan. Hos oss har det varit viktigt att barnen själva ska
kunna ta fram det de behöver - spel, pussel, målfärg, saxar, papper i olika
färger… listan kan göras lång.
Men hur är det med våra
rum, vårt klimat och barnens sätt (och rätt) att använda saker? Kan ett rum
vara tillgängligt för barnen om dörren är stängd? Och hur får saker användas av
barnen?
I ett av våra rum har vi
ett loft. Många som har varit på besök har frågat om barnen får vara där, och
jag har tidigare svarat “ja, men de leker inte där så ofta”. För oss
vuxna var loftet tillgängligt - barnen hade ju möjlighet att använda det. Idag
används loftet dagligen, trots dess sparsamma inredning. Barnen flyttar
material upp och ner, och varje gång blir loftet till något nytt.
stolen och tygerna ditburna av ett (eller kanske flera) barn.
|
Det kan ju faktiskt vara
så, att loftet blev tillgängligt för barnen först när det började finnas lekande
barn där. Det var förstås vår uppgift att erbjuda dem ett loft att leka på och
att se till att de förstod att det är ett utrymme som är deras att nyttja.
Jag tänker att det är vi
som medvetet och omedvetet begränsar barnen på den plats som borde vara deras.
Det kan handla om rum och hur rummen används. Men det handlar också om material
och hur och var saker får användas. När det gällde vårt loft så
var det barnen som tog sig an det, som flyttade omkring material och använde
loftet till deras lek. Det här händer förstås inte bara på loftet och vi
brottas dagligen med frågor som får den här saken byta plats?
Jag tror att det är bra
att vi inte har färdiga och allmängiltiga svar på den frågan. För det är en
ständig balansgång mellan respekt för barnens lekar och respekt för de lekarna
som ännu inte är på gång. Men vi kan inte släcka barnens lust och kreativitet
för vår egen oförmåga till flexibilitet eller vårt eget behov av ordning och
reda.
För då skulle vi inte
hitta en chokladask full med diamanter och sedlar i ateljén. Diamanterna, som
barnen kallar dem, var glänsande och något genomskinliga mosaikpluppar som
varsamt blivit utsorterade från alla de andra plupparna ifrån en stor plastlåda
i ett annat rum. Det visade prov på tålamod, koncentration och uppmärksamhet.
Dessutom så var det meningsfullt för barnet att ta alla skatter med sig och det
hade troligen inte alls varit samma sak att sitta på golvet bredvid lådan och
sortera pluppar i olika skålar.
Vi skulle inte heller ha
fått ta del av ett annat barns utforskande; ett slags tjockt garnnystan som
dragits från det ena rummet, genom ett annat, till ett tredje. Vare sig barnets
intention var att mäta, fiska, eller springa med ett snöre efter sig så fanns
det en iver och glädje i detta upptäckande som inte hade varit möjlig utan en
tillgänglig miljö. Det handlar då förstås inte bara om den fysiska
miljön med garnnystan på barnvänlig höjd - klimatet behöver också vara
tillgänglig. Det ska vara okej att upptäcka, att bryta mot normer och utforska
världen utan att vara inträngd bakom alla måsten och bara för att.
För att nu ännu koppla
tillbaks till Melvin, Judith och Axel i början, så synliggjord deras rånarlek
framförallt vuxnas roll när det handlar om möjligheter och begränsningar.
Rånarleken och tjuvhemmet
visar på hur barnens lekar kan få liv och Judiths visprånande visar hur
leklusten på ett ögonblick kan börja sprudla. Men… lika snabbt kan samma lust
släckas - för att jag och du tycker och tänker. Vi kanske måste fråga oss, om mitt
tyckande är mer rätt än barnens? Är det pedagogens behov av ordning som ska
bestämma hur och var ett hem ska vara? Är det ännu ett bara för att som
ska bestämma att just den här leken inte går för sig?
Tillgänglighet handlar om
din och min inställning, om barnens möjligheter och om rummens, vuxnas och
barnens ramar. Ramar som kan hämma lek, kreativitet och lärande. Men som, genom
lite ifrågasättande, kommer ge barnen fantastiska möjligheter att ta sig an
världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar