På ett daghem
diskuterades igår barnens lekar i förhållande till vuxnas närvaro. Flera i
personalen höll med om att de ofta i sin egen barndom njöt som mest när de fick
leka ostört, som i skogen eller på övrevåningen ifred från föräldrarnas
inblandning och en kommentar var att det ju är de lekarna man bäst kommer ihåg
ännu också.
Även rummens yttre
fysiska ramar och hur materialet erbjuds påverkar handlingsutrymmet för barns
aktiviteter. Här ger Eriksson Bergström exemplet hemleken, som är
en av pedagogerna förtolkad miljö där barnen främst leker sådana lekar som
pedagogerna avsett och på så sätt inte upptäcker alternativa
handlingserbjudanden. En av pedagogerna i gårdagens diskussion sade i koppling
till det att det kanske kan se ut som en inbjudande hemlek för oss vuxna, men
kanske inte för barnen, som leken ändå är avsedd för. Och då blir det ju fel
fokus. Eriksson Bergström menar att ett större handlingsutrymme för barnen
skapas när de fysiska verktygen är mer neutrala och det inte är så tydligt
vilka handlingserbjudanden som förväntas upptäckas. Eriksson Bergström
avslutar med att fundera om vi pedagoger lite oftare kunde ställa oss frågan
hur vi reagerar när barn upptäcker den fysiska miljön på ett annat sätt än vad
vi i vuxenvärlden hade tänkt oss. Fokuserar
vi på begränsningar eller möjligheter?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar