Barnens delaktighet och barnens rätt att påverka samt vara
med i planering, genomförande och utvärdering av verksamheten har varit mycket
på tapeten sedan de nya grunderna för småbarnspedagogik togs i bruk i augusti
2017. I småbarnspedagogiken ska varje barn få känna sig delaktigt, men hur
delaktigheten syns i lärmiljöerna varierar eftersom det finns många olika sätt
att vara delaktig på. Nedan presenteras några exempel på hur barnens delaktighet syns i lärmiljön.
I en grupp började
arbetet med delaktighet att göra lärmiljön tillgänglig för barnen. Allt material flyttades ner till barnens nivå. Istället för att målfärgerna tidigare
varit högt uppe på en hylla och en vuxen ställde i ordning allt material är
målfärgerna nu tillgängliga för barnen hela dagen. I denna aktivitet utvecklas
barnets förmåga att tänka då barnet funderar vad som behövs i leken annat än
målfärger, barnets vardagskompetens utvecklas då barnet efter målandet tvättar
penseln och skålarna som hen använt, barnet övar sin grovmotorik med att bära
de tunga målfärgsflaskorna och lyfta dem upp på bordet, barnets finmotorik utmanas då
barnet får måla med olika material t.ex. pensel, svamp, kulor och fingrar. Efter
målandet får barnet berätta åt en pedagog vad hen målat och barnet och
pedagogen diskuterar om målningen, alltså utvecklas även barnets språkliga färdigheter.
Ateljé på småbarnsavdelningen |
"Vi får kramas, måla och ha painimatsi. Vi får inte slå, ha riktiga katter eller vara elaka" 2-3 åringar på Tölö daghem
|
Barnen har fått vara med och planera hur olika traditioner och fester firas t.ex. julfest och skördefest. På den senaste festen firade barnen Halloween. Barnen planerade hurudan verksamhet de vill ha samt hur de ska utföra verksamheten. Barnen bakande och dekorerade muffinsar, hade maskerad och pysslade. Efter festen diskuterades vad som var roligast och vad som lyckades. Lärmiljön ändrades för den dagen m.h.a. belysning, dekorationer och skrämmande musik och ljudeffekter.
Christina Nilsson (2016) skriver i boken Pedagogisk miljö i tanke och handling att lärmiljön ska vara tydlig och strukturerad t.ex. med olika stationer, men ge barnen möjligheter att växla inom det strukturerade. Varje ny station ska introduceras till barnen för att ge varje barn en förståelse för vad man kan göra i just den miljön. De olika stationerna ska locka till lek och utforskande och Nilsson betonar att barnen har rätt att hitta allt material som hör till stationen då hen valt att leka där.
Christina Nilsson (2016) skriver i boken Pedagogisk miljö i tanke och handling att lärmiljön ska vara tydlig och strukturerad t.ex. med olika stationer, men ge barnen möjligheter att växla inom det strukturerade. Varje ny station ska introduceras till barnen för att ge varje barn en förståelse för vad man kan göra i just den miljön. De olika stationerna ska locka till lek och utforskande och Nilsson betonar att barnen har rätt att hitta allt material som hör till stationen då hen valt att leka där.
”Barn och pedagoger förhandlar för att få till stånd
en förändring i miljön, ifall någon anser att det behövs”.
De olika stationerna kan presenteras t.ex. så här. Med att titta på kartan ser alla barn vilka lekar som är tillgängliga just idag. |
Barnens delaktighet i miljön kan även handla om att projicera en rymdbild
när barnen åker rymdraket, att skapa material som behövs i en lek t.ex. klippa sedlar, att flytta på stolar och bord eller att hänga upp barnens alster
på väggen. I och med barnens delaktighet har det blivit viktigare för pedagogen att ständigt vara närvarande och lyhörd för att ta fasta på barnens intressen och tankar om lärmiljön.
Hur syns barnens delaktighet i miljön på ditt daghem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar